Poročilo z novinarske konference, Stara pošta, 19. 3. 2019

V torek, 19. 03. 2019, je na Novi pošti v Slovenskem mladinskem gledališču potekala novinarska konferenca, na kateri so organizatorji in mentorji podrobno predstavili Festival Vzkrik.


Na novinarski konferenci so sodelovali:
Brina Klampfer (KUD Krik, vodja Festivala Vzkrik)
Varja Hrvatin (KUD Krik, vodja Festivala Vzkirk)
Tibor Mihelič Syed (direkor Mladinskega gledališča)
Simona Semenič (včekratna Grumova nagrajenka, dramaska pisateljica, mentorica delavnice Vzkrik)
Milan Marković Matthis (uveljavljeni avtor dramskih besedil, mentor delavnice Vzkrik)
Jan Pirnat (JSKD)

Konferenco je vodila: Nada Vodušek

Tretjo izvedbo festivala Vzkrik gosti Slovensko mladinsko gledališče. Od petka do nedelje se bo na odru Nove pošte z bralnimi uprizoritvami predstavilo sedem slovenskih celovečernih dramskih besedil, ko so nastala v sklopu štirinajstih delavnic dramskega pisanja, pod mentorskim vodstvom Simone Semenič, Milana Markovića Matthisa in Erica Deana Scotta.

Kot smo izvedeli, se festivalsko dogajanje s prologom začenja že v četrtek 21. marca. Deželo pridnih v kateri gostujeta Aldo Milohnić in Tomaž Toporišič bo vodil Boštjan Narat. Festival ponuja tudi otvoritveno zabavo #dramabo v petek, okroglo mizo Sodobna dramska pisava in uprizarjanje v soboto in v nedeljo Impro variacije po motivih nastalih dramskih besedil.

Brina Klamapfer, ki je že tretjo leto ena od vodilnih sil Vzkrika, je izpostavila, da je festival, ki so ga zasnovali v KUD Krik, vsa leta pa nastaja v koprodukciji z Javnim skladom za kulturne dejavnosti, rezultat celoletnih delavnic, ki potekajo v Trubarjevi hiši literature. Med več kot 30 prijavljenimi je z delavnicami letos pričelo 15 izbranih avtorjev. Do zaključka delavnic in nastanka besedila se je uspešno prebilo 7 udeležencev, katerih dela bodo predstavljana na letošnjem Festivalu dramske pisave.

Hkrati je Brina Klampfer napovedala začetek delavnic za leto 2019, na katere se avtorji lahko prijavijo do 1. aprila. Poleg delavnic skozi celo leto poteka tudi dramska platforma, kjer se enkrat mesečno z že dokončanimi besedili srečajo pisci in piske dramskih tekstov in si o besedilih izmenjujejo mnenja in komentarje.

Pod novonastala besedila, ki bodo svojo bralno uprizoritev doživela na letošnji izvedbi Festival Vzkrik, so podpisani avtorice in avtorji, med katerimi so tako dramatiki in dramatese, ki imajo pri pisanju že nekaj kilometrine, kot tudi takšni, ki se v pisanju dramskega besedila preizkušajo prvič. V sklopu festivala se avtorji povežejo z mladimi režiserji in igralci ter študenti AGRFT, ki pripravijo bralne uprizoritve. Letos so se v vsako zasedbo priključili tudi igralci Slovenskega mladinskega gledališča. Z bralnimi uprizoritvami festival ponuja predstavitev nastalih tekstov in prvi pravi odrski preizkus besedila.

Varja Hrvatin, ena od avtoric in tudi druga polovica tvornega dvojca festivala, je pri tem poudarila, da je ravna ta priložnost, da tekst zadiha na odru, ključna dodana vrednost festivala. V zadnjem času se stanje na področju dramskega pisanja s tipajočimi koraki izboljšuje. K temu je pripomogla uvedba programa dramskega pisanja na AGRFT, nova je promocija besedila na portalu SiGledal, študentje AGRFT so na lastno pobudo tudi začeli objavljati nova dramska besedila v reviji ADEPT. Festival Vzkrik pa ne samo, da ponuja priložnost tudi avtorjem iz drugih bazenov, ampak tudi z bralnimi uprizoritvami naredi korak dlje pri promociji nastalih besedil.

Direktor Mladinskega gledališča Tibor Mihelič Syed je poudaril, da je ob festivalih kot je Vzkrik treba obrniti prizmo in se je bolj smiselno vpraševati, kaj se lahko institucionalna gledališča naučijo iz pobud, ki prihajajo od mladih avtorjev, kot da se sprašujemo kako lahko inštitucije pomagajo pri izvedbi festivala. Izpostavil je tudi, da bi se lahko oblikovala sistemska rešitev, ki bi Festivalu Vzkrik omogočila, da se vsako leto poveže z drugim gledališčem, kar bi s seboj prineslo tudi zdravo tekmovanje, da bi festival postajal vsako leto boljši.

Milan Marković Matthis, ki je bil en od mentorjev je ob tem dejal, da uspeh Festivala Vzkrik razkriva neuspeh sistema, ki bi moral spodbujati izobraževanje avtorjev dramskih besedil. Že zdavnaj bi morali prerasti prepričanje, da se dobri avtorji rodijo, medtem ko je jasno, da se dobri avtorji izurijo skozi kontinuiran proces ustvarjanja novih in novih besedil. Pri tem je tudi izpostavil razliko med iskanjem novih besedil in oblikovanju novih avtorjev, pri slednjem gre namreč za dolgotrajnejši proces.

Simona Semenič, ki je bila mentorica avtorjem na letošnjem festivalu kot tudi pri prvi in drugi izvedbi festivala, je dodala, da obstaja upravičena skrb, da vnema organizatorjev festivala po več letih prostovoljnega dela lahko ob projektnem načinu financiranja zamre, kot se je to zgodilo s platformo Preglej, s katero so pred 10 leti prvič zagnali promocijo dramske pisave. Festival Vzkrik, bi glede na izkušnjo potreboval rešitev tudi glede financiranja organizacijske ekipe. Morebitno gostovanje festivala vsako leto v drugi slovenski gledališki hiši še ne zagotavlja preživetja festivala, pri katerem je ključno celoletno delo ekipe.

Jan Pirnat je poudaril, da na Javnem skladu Republike Slovenije za kulturne dejavnosti tudi sicer podpirajo nastajanje novih dramskih besedil tudi za otroke in mladino. V letu 2017 so Simona Semenič, Blaž Lukan, Draga Potočnjak in Kim Komljanec v drugi številki revije Mentor tematsko premlevali krizo slovenske drame. JSKD je podpiral že platformo Preglej, in po skoraj desetih letih, ko se je z Vzkrikom izoblikovala nova platforma za dramska besedila, je JSKD zraven od samih začetkov.